خدا به عنوان امر مطلق

نویسندگان

محمدمنصور هاشمی

چکیده

درباره (خدا) و (امر مطلق) این که خدا و امر مطلق چه نسبتی با یک دیگر دارند, بستگی به چگونگی تعریف و تصور خدا و امر مطلق دارد. از این رو, نخست باید روشن شود که بحث بر چه تعریف و تصوری از این دو مبتنی است. در این مقاله, مراد از خدا, خدای ادیان ابراهیمی است و به ویژه درباره تصور مسیحیان و مسلمانان از خدا سخن گفته می شود. این توضیح از این جهت ضروری است که بحث درباره نسبت خدا و امر مطلق برای مثال, براساس تصورات بودایی یا هندو از خداوند صورت دیگری پیدا می کند ( ر.ک:encyclopedia of religion and ethics, v.1, pp.41-4; routledge encyclopedia of philosophy, v.4, pp.101-105). مقصود از مطلق نیز امری است که عملاً و عقلاً به امر دیگر بستگی ندارد و علت وجودیش, خودش است; در معنای خاص تر, امر نامشروط یا ورای همه شروط که محض و بسیط است و حقیقت غایی, کامل و نامحدود عالم تلقی می شود (lalande, pp. 5-6; encyclopedia of philosophy, v.1, p.6).البته این صرفاً یکی از معانی مطلق است, برای توضیحات بیشتر درباره معانی مطلق, علاوه بر دو منبع مذکور ر.ک: ( historisches wڑrterbuch der philosophie, ستون 11ـ31; encyclopedia of religion and ethics, v.1, pp. 40-47). نیز برای توضیحاتی درباره واژه (مطلق) و معانی آن در علوم اسلامی ر.ک: (the encyclopedia of islam, v.7, pp.799-800). البته تعریفی که از مطلق در این جا ذکر شد مقدماتی است و چنان که در ادامه مقاله خواهد آمد تصور از امر مطلق در برهه های مختلف در تاریخ فلسفه غرب متفاوت بوده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیلی بر نقد امر مطلق کانت

امر مطلق کانت صورت مفهومی است که به عنوان قاعده زرین، ریشه در عمق تاریخ فکر بشر دارد. این اصل که بیشترین نقش را در تنظیم روابط اجتماعی ملل مختلف جهان ایفا نموده است و ردپای آن را در تمامی مکاتب الهی و نحله‌های بشری می توان یافت، در عبارت کوتاهی توسط کانت به این صورت تقریر و تبیین گردید: «تنها طبق قاعده ای عمل کن که در عین حال اراده کنی قانونی عام شود این قاعده، همزمان زیر بنای مکتب اخلاقی مهمی ...

متن کامل

صلاحیت مجلس شورای اسلامی در امر تقنین؛مطلق یا مقیّد؟

اصل 71 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در راستای اعطای صلاحیت تقنین به مجلس شورای اسلامی، به این نهاد اجازه می‌دهد که در «عموم مسائل» و «در حدود مقرر در قانون اساسی»، اقدام به «وضع قانون» کند. منطوق و مدلول اصل 71 در پرتو توجه به مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، به روشنی، بر صلاحیت عام و مطلق مجلس در وضع قوانین نسبت به کلیه مسائل (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...) دلالت می‌کند...

متن کامل

صلاحیت مجلس شورای اسلامی در امر تقنین؛مطلق یا مقیّد؟

اصل 71 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در راستای اعطای صلاحیت تقنین به مجلس شورای اسلامی، به این نهاد اجازه می دهد که در «عموم مسائل» و «در حدود مقرر در قانون اساسی»، اقدام به «وضع قانون» کند. منطوق و مدلول اصل 71 در پرتو توجه به مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، به روشنی، بر صلاحیت عام و مطلق مجلس در وضع قوانین نسبت به کلیه مسائل (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...) دلالت می کند، ...

متن کامل

ارزیابی کارایی تعیین موقعیت مطلق دقیق به عنوان جایگزینی برای تکنیک های نسبی

در دهة اخیر استفاده از شیوة تعیین موقعیت مطلق دقیق (Precise Point Positioning) در کاربردهای استاتیک و کینماتیک ماهواره‌ای متداول شده و چندین نرم‌افزار و سایت‌های پردازش برخط متعدد برای این منظور تولید شده‌<stro...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)

جلد ۹، شماره شماره ۳۶-۳۵، صفحات ۳۲۸-۳۴۵

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023